Blog

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onderzoek en inzichten op het gebied van professionele leiderschaps- en gedragsontwikkeling.


Succesvol coachen op afstand en toch heel nabij

Esmeralda Korteweg“De coachmethode van eCoachPro wordt door steeds meer organisaties omarmd, mede door de succesvolle resultaten die er mee behaald worden. In onze vorige blog kwam een cliënt aan het woord, deze keer een interview met een van onze Associate coaches.

Esmeralda Korteweg kreeg voor haar laatste traject van de klant een 10 (Meetinstrument de Coaching Monitor van de NOBCO) voor haar werk als e-coach! Iets waar we trots op zijn.  

Alle reden te vragen wat volgens haar de succesformule is van de eCP-methode.”

eCoachPro in gesprek met Esmeralda Korteweg

Esmeralda: “Iedere keer als ik een e-coachtraject afrond, ben ik er weer trots op. Op afstand e-coachen (zonder iemand regelmatig face2face te ontmoeten) en toch ontzettend veel verbinding te hebben opgebouwd. Hoe mooi is dat?”.

“Ik was al vanaf de eerste opleidingsdag enthousiast over de methode van “het schrijven”. Het werken aan de eigen ontwikkeling; in de tijd die je zelf kiest, op een plek waar je jezelf prettig voelt… het zijn allemaal voordelen om een enorme versnelling in groei bij de klant op gang te brengen. De opleiding en het certificeringstraject waren pittig, maar daarmee had ik wel voldoende kennis en tools in handen om enthousiast als e-coach te starten”.

Een vliegende start dus?

Esmeralda: “Nou, ik merkte dat er toch nog wat missiewerk nodig is. Hoewel in Amerika het e-coachen via telefoon en video call al helemaal ingeburgerd is, moeten wij Nederlanders nog een beetje wennen. Is eenmaal de stap gezet, dan heb ik tot nu toe alleen maar tevreden klanten. Dat zijn meteen goede ambassadeurs voor het online coachen.

Wat maakt voor jou een online traject zo bijzonder?

Esmeralda Korteweg e coach

Esmeralda: “Natuurlijk is e-coaching an sich een ‘middel’ om aan de slag te gaan met de coachvraag. En kun je daarbij verschillende tools zoals WhatsApp, videogesprekken of blended coachen (combi face2face en online) inzetten. Het draait bij mij altijd om de klant, dat de gewenste resultaten gehaald worden op een manier die het prettigste aandoet. Ik ga ervan uit dat dit voor alle coaches zo werkt. Maar wat mij persoonlijk betreft is e-coachen naast middel ook een andere mindset over bereikbaarheid. Die is namelijk veel groter dan een keer in de maand een uur met elkaar in gesprek zijn. Ik heb vaak 2 of 3 keer per week contact met mijn coachee, dus je snapt dat de nabijheid en betrokkenheid enorm is”.

“Dat moet je wel passen als coach. Ik ben iedere dag online, op wat voor manier dan ook. Dat betekent dat die snelle contacten tussendoor voor mij geen belasting zijn. Ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedere coach geldt. En net zoals het traject bij de klant moet passen, moet het ook voor de coach zelf een prettige werkwijze zijn. Als je een keer per week de mailbox checkt, omdat dat niet je dagelijkse business is, dan lijkt het online wereldje me niet echt aantrekkelijk voor je. Ik denk dat je dan niet zou moeten kiezen voor deze vorm, want het is echt 24/7”.

“Een ander voordeel (sorry, maar ik ben nu eenmaal erg enthousiast) is dat je de gehele ontwikkeling, vragen en opdrachten steeds terug kunt lezen. ‘Wat was het moment van een doorbraak, wanneer werd een mooie stap gezet’. En dat blijft voor de coachee ook nog eens 2 jaar terug te lezen in Pluform.com!”

En die nabijheid?

Esmeralda: “Die voelt voor mij heel vertrouwd, oprecht en vanzelfsprekend. Ik kan echt uitkijken naar het ontvangen van gemaakte huiswerkopdrachten en reflecties.

Ik zeg altijd; als coachee maak je gebruik van een dagboek, maar dan één die met een professionele achtergrond antwoordt. Je bouwt dus eigenlijk samen aan een mooi verhaal, met - als het goed is - een tevreden afloop”.

<- Terug naar Blog overzicht

Neem contact op

Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Klik hier: contactformulier

 

Of neem contact op met commercieel directeur Marc Coenen voor de mogelijkheden binnen uw organisatie


Marc Coenen

Commercial Director
+31 6 15 45 73 05
coenen@ecoachpro.org

Marc Coenen eCoachPro

Onze vestigingen

eCoachPro Nederland

NEDERLAND
eCoachPro
Tivolistraat 50
5017 HR Tilburg

eCoachPro Belgie

BELGIE
eCoachPro
Vaartstraat 59 (bus 4)
1000 Brussel

eCoachPro Spanje

SPANJE
eCoachPro
Avda. Ricardo Soriano 72
Edif. Golden B.1a Planta
29601 Marbella, Málaga